8 czerwca 2017

Udostępnij artykuł

Rozbudowa portfela inwestycyjnego – wywiad z Maciejem Straszkiewiczem

Rozbudowa portfela inwestycyjnego o powierzchnie komercyjne to nowość dla większości inwestorów indywidualnych. Metropolitan Investment S.A. jako pierwsza firma w Polsce tworzy rozwiązania dostępne do niedawna tylko dla największych funduszy oraz firm zagranicznych i dostosowuje je do potrzeb klienta indywidualnego. O perspektywach inwestowania w nieruchomości dochodowe opowiada Maciej Straszkiewicz – Senior Wealth Manager w firmie Metropolitan Investment S.A.

Jakie są możliwości inwestowania w nieruchomości komercyjne?

Rozmawiając o nieruchomościach komercyjnych mamy na myśli przede wszystkim biura, powierzchnie magazynowe, hotele, galerie handlowe, jak i cieszące się coraz większą popularnością retail parki. Portfele naszych klientów rozbudowujemy właśnie o udziały w małych centrach handlowych. Tego typu możliwości stwarzamy już od kwot zaangażowania rzędu 200-300 tys. złotych. Wzrost zainteresowania na rynku nieruchomości komercyjnych jest bez wątpienia wynikiem niskich stóp procentowych, poszukiwania bezpiecznych form lokowania kapitału i możliwości wygenerowania wyższych rentowności niż w przypadku inwestycji mieszkaniowych.

Dlaczego Metropolitan Investment realizuje inwestycje handlowe w mniejszych miastach?

Nasycony rynek centrów handlowych w dużych miastach w Polsce sprawia, że szczególnie intensywnie rozwija się koncept niewielkich obiektów handlowo- usługowych. Jeszcze kilka lat temu duże galerie handlowe były atrakcją i sposobem na spędzanie wolnego czasu. Sytuacja się zmieniła. Jeżeli chcemy zrobić proste zakupy po pracy to nie mamy już ochoty jechać do wielkiej galerii handlowej, stać w korkach, by następnie szukać miejsca na pełnym parkingu. Podstawowe zakupy robimy bliżej, łatwiej i szybciej jeśli za rogiem mam wygodny park handlowy, gdzie w jednym miejscu znajduje się sklep spożywczy, drogeria, apteka czy sklep obuwniczy. Miasta od 15 do 50 tys. mieszkańców to rynek o największym potencjale. Budując retail parki w mniejszej miejscowości precyzyjnie zamykamy przestrzeń handlową w danej okolicy.

Czy jest to atrakcyjna forma inwestycji?

Jeżeli inwestora interesują stopy zwrotu na poziomie 8-12 % w skali roku przy zachowaniu maksymalnego poziomu bezpieczeństwa poprzez inwestycję w nieruchomość odpowiedź brzmi: tak! Przez 10 lat mojej pracy w bankowości z klientem zamożnym zdobyłem spore doświadczenie w układaniu portfeli inwestycyjnych. Przez ostatnie kilka lat współpracowałem z najzamożniejszymi inwestorami z województwa pomorskiego. Zauważyłem, że z ich punktu widzenia, kluczowa jest dywersyfikacja portfela, ale musi być on budowany na solidnych fundamentach, które opierają się na stabilności, przewidywalności i powtarzalności wyniku. Wszystkie te cechy spełniają nieruchomości dochodowe, które proponujemy w Metropolitan Investment. Wielu inwestorów traktuje tego typu inwestycje typowo rentiersko, jako alternatywa dla ofert instytucji finansowych. Dzięki odpowiedniej optymalizacji prawno-podatkowej jest to również idealne rozwiązanie dla klienta, który lubi otrzymywać cyklicznie odsetki od zainwestowanego kapitału.

Nie ma inwestycji bez ryzyka, co jednak dzieje się w momencie zapadalności umów z najemcami?

Ryzyko to ograniczamy poprzez fakt, że zostajemy zarządzającym każdym z naszych obiektów. To na naszych barkach pozostają negocjacje, ewentualna rekomercjalizacja obiektu. Dla klienta posiadanie tego typu inwestycji ma być bezobsługowe. Jako Metropolitan Investment przy komercjalizacji obiektów opieramy się na pewnych i sprawdzonych najemcach obecnych na rynkach całej Europy. Gwarantują to nam długoletnie umowy najmu z pewnymi graczami na rynku. Każda z podpisywanych umów z najemcami jest podpisywana w EURO, indeksowana o wskaźnik inflacji, przez to zabezpieczamy się przed ryzykiem wzrostu stóp procentowych i ryzkiem rynkowym. Z punktu widzenia klienta jest to dodatkowe zabezpieczenie.

Co sprawia, że klienci decydują się jednak na lokowanie kapitału w retail parki?

Przewidywalna i powtarzalna stopa zwrotu z inwestycji oparta na długoterminowych umowach najmu z pewnymi najemcami. Bezpieczeństwo wynikające z alokacji aktywów na rynku nieruchomości, które w przypadku zawirowań na rynkach finansowych pozostają najpewniejsza formą inwestycji. Możliwość traktowania tego typu inwestycji typowo rentiersko, jako alternatywa dla ofert instytucji finansowych. Inwestycja w tego typu obiekt daję możliwość czerpania zysków poprzez wypłaty dywidendy ze spółki. Idealne rozwiązanie dla klienta, który lubi otrzymywać cyklicznie odsetki od zainwestowanego kapitału.

Czym jest projekt Metropolitan Park Biała Podlaska?

Realizowany obecnie Metropolitan Park w Białej Podlaskiej stanowić będzie zespół budynków handlowo – usługowych. Bezpośrednie sąsiedztwo obwodnicy oraz dużych osiedli mieszkaniowych zapewnia kompleksową usługę poprzez połączenie kilku sklepów w jednym miejscu. Wśród najemców znajdą uznane sieciowe marki takie jak Rossmann, Neonet, Pepco, CCC, Kik, KS Sport i Martes Sport oraz jeden z operatorów branży spożywczej. Dla potencjalnego inwestora posiadanie w portfelu tego typu nieruchomości to unikalna możliwość rozszerzenia swojego portfolio inwestycyjnego o dochodową nieruchomość. Doskonała znajomość specyfiki danego miasta, potencjału zakupowego i nawyków zakupowych klientów stwarza możliwości otwierania obiektów, które są w stanie spełnić oczekiwania najemców, mieszkańców oraz społeczności lokalnej.

Artykuł ukazał się w magazynie Prestiż Trójmiasto

—————————————————————————————————————————————–

Maciej Straszkiewicz – Senior Wealth Manager w Metropolitan Investment S.A.

Od blisko 10 lat ściśle związany z rynkiem finansowym w segmencie bankowości prywatnej. Pracował bezpośrednio z klientami zamożnymi na stanowisku Wealth Managera, zarządzając portfelem aktywów w przedziale 600- 800 mln zł. Doświadczenie managerskie zdobywał poprzez zarządzanie własnym zespołem bankierskim w segmencie Private Bankingu. W Metropolitan Investment odpowiada za utrzymanie relacji z profilem klienta zamożnego oraz zarządzanie własnym zespołem sprzedażowym.

Udostępnij artykuł