19 grudnia 2017

Udostępnij artykuł

Perspektywy dla inwestora indywidualnego na rynku nieruchomości

Podsumowanie minionego roku oraz perspektywy rynku nieruchomości handlowych były głównym tematem rozmów podczas tegorocznej edycji targów branży centrów handlowych. O wrażeniach ze spotkania z największymi najemcami i inwestorami w Cannes opowiada Robert Jaś –  wiceprezes zarządu Metropolitan Investment S.A.  

Coroczne największe w Europie targi nieruchomości handlowych MAPIC dedykowane są osobom z branży ze wszystkich kontynentów. Organizator spotkania w Cannes poinformował, że tegoroczne wydarzenie przyciągnęło ok. 8,5 tys. uczestników, w tym ok. 1 tys. inwestorów polskich i zagranicznych. Wśród licznych koktajli, śniadań i prezentacji biznesowych najemcy spotkali się z deweloperami, by poruszyć temat tendencji kształtujących obecnie rynek nieruchomości komercyjnych.

Jak możesz podsumować miniony rok na polskim rynku nieruchomości handlowych?

Robert Jaś: Globalnie nieruchomości komercyjne, w szczególności skomercjalizowane obiekty handlowe były poszukiwanym aktywem w minionym roku. Świadczy o tym przede wszystkim ogromne zainteresowanie zagranicznych funduszy inwestycyjnych, które są bardzo aktywne na polskim rynku odpowiadając za ponad 90% transakcji. Od początku tego roku do końca III kw. tylko w Polsce dokonano transakcji o wartości 2,4 mld euro, z czego 50% dotyczyło nieruchomości handlowych.  Dla segmentu rynku nieruchomości handlowych rok 2017 jest kolejnym rokiem strategicznej zmiany. Coraz mocniej na rynek oddziałuje sprzedaż internetowa i mobilizuje najemców do wdrażania strategii wielokanałowej tzw. omnichanel. Polega ona na wykorzystaniu przestrzeni tradycyjnej oraz Internetu, a także zintegrowaniu usług w różnych kanałach. Punkty w centrach czy parkach handlowych są nadal bardzo istotne dla najemców jednak zyskują nowe funkcje. Na polskim rynku dużych centrów handlowych obserwujemy wysokie nasycenie. Debiuty Wroclavii i Galerii Północnej w Warszawie były wydarzeniami roku. Dużo więcej oferuje rynek w obszarze mniejszych centrów handlowych i parków handlowych, gdzie istnieje więcej możliwości. Metropolitan Investment otworzył w tym roku dwa tego typu obiekty – Metro Park Wisła i Metro Park Biała Podlaska.

O jakich trendach dyskutowano podczas MAPIC 2017? Jakich zmian możemy się spodziewać?

Robert Jaś: Dominującym trendem jest znaczne zwiększenie przestrzeni rozrywki i gastronomii w centrach handlowych. Tzw. Food corty będą oferowały szerszy zakres usług, więcej wykwintnych restauracji oraz atrakcje, które zatrzymają klienta na dłużej. Przestrzeń rozrywki będzie w jeszcze większym stopniu angażować młodszego klienta centrum poprzez rozbudowane place zabaw, kina, parki trampolin i inne atrakcje. Te rozwiązania projektujemy już w realizowanych przez Metropolitan Investment S.A. centrach handlowych w Chrzanowie i Kwidzynie. Oferta ponadstandardowa, nowe formaty i koncepty funkcjonowania obiektów będą stanowiły niezbędny element do osiągnięcia sukcesu w tej branży w kolejnych latach.

Czym charakteryzuje się rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce?

Robert Jaś: Przede wszystkim jest wysokodochodowy. Podpisywane długoletnie umowy najmu otwierają perspektywy stabilnego i przewidywalnego zysku. Inwestorzy zabezpieczają się przed inflacją zapisami w poszczególnych umowach najmu. Rynek nieruchomości komercyjnych jest jednak zdominowany przez inwestora zagranicznego, w tym głównie funkcjonującego w formule REIT. Metropolitan jako pierwszy na taką skalę wprowadza polskiego inwestora indywidualnego na ten rynek w produkty do tej pory dostępne tylko dla najbogatszych Polaków i fundusze zagraniczne.

Jakie perspektywy otwiera dla inwestora indywidualnego Metropolitan Investment S.A?

Robert Jaś: Dostrzegamy nasycenie rynku handlowego w większych miastach dużymi centrami handlowymi oferującymi po kilkadziesiąt tysięcy metrów kwadratowych powierzchni. Nasza wiedza o zmianie przyzwyczajeń i stylu życia konsumentów pozwala dostosować ofertę w najwygodniejszy sposób zarówno dla inwestorów, najemców, jak i konsumentów. Budujemy obiekty w małych i średnich miastach, które stanowią atrakcyjny rynek w zakresie inwestowania w projekty niszowe parków handlowych. Model ten wpisuje się obecnie w oczekiwania klientów i pozwala na zaspokojenie potrzeb rynku lokalnego oraz najemców. Dynamiczny rozwój naszej firmy zapewnia stały dostęp do nowych, ciekawych i często niszowych projektów inwestycyjnych.

Co wyróżnia firmę Metropolitan Investment S.A. na tle konkurencji?

Robert Jaś: Oferta Metropolitan Investment stanowi połączenie wielu rozwiązań dla szerokiego grona inwestorów. Pełna transparentność, zarządzanie obiektem oraz stabilne przychody bazujące na długoterminowych umowach najmu to punkty wyróżniające nas na rynku. Ponadto oferujemy możliwość dywersyfikacji portfela klientów w projektach posiadających wysoki poziom bezpieczeństwa w realcji do atrakcyjnych stóp zwrotu. Metropolitan Investment umożliwia dostęp do niszowych i atrakcyjnych projektów dla klientów indywidualnych, które do tej pory były zarezerwowane tylko dla największych funduszy i firm zagranicznych. Oprócz dostarczania wysokiej jakości produktów zapewniamy także bieżącą obsługę operacyjną poprzez zarządzanie obiektami.

Udostępnij artykuł

Pobierz materiały: